Trend home office se promítl do poptávky po větších bytech

KORONAVIRUS PROMĚNIL PRACOVNÍ ZVYKLOSTI

Kvůli pandemii musela většina zaměstnavatelů nechat zaměstnance vykonávat práci na home office. Obavy z toho, že by poklesla pracovní morálka nebo výkony se nepotvrdily, a mnohdy se ukázalo, že pracovní výsledky jsou lepší než v případě, kdy lidé chodí do kanceláře. Proto firmy uvažují, že trend práce z domu budou využívat i v budoucnu.

Zaměstnanci nejvíce oceňují, že si pracovní dobu mohou přizpůsobit svým možnostem, pokud zrovna nemají hromadný meeting, ale také že ušetří čas, který by jinak promarnili v hromadných prostředcích při cestě do práce a z práce.

Trend práce z domu však přišel náhle a v podstatě nebyl čas na to, aby si lidé stačili vybavit nebo zařídit svoji kancelář v bytě. Mnohdy k tomu nemají ani prostor. Často tedy pracují v provizorních podmínkách, které však nejsou z dlouhodobého hlediska pro pracovní výkon vhodné.

Obrázek: Práce v provizorních podmínkách není ideální. 

Je také potřeba zohlednit, že najednou začala v bytě celé dny trávit kompletní rodina. Děti nemohou do školy a rodiče či partneři pracují z domu oba, což se na životě v bytě podepíše. Proto se v rodinách stále častěji objevuje požadavek, který zní: chci větší byt.

Co je to home office?

Home office neboli práce z domova je forma flexibilního pracovního poměru, kdy zaměstnanec pracuje mimo sídlo firmy. Na home office přitom může pracovat buď každý den, nebo jej kombinovat s docházkou do zaměstnání.

V zahraničí je home office běžnou formou práce, ale v české legislativě není prozatím výslovně upraven. Proto se nejrůznější detaily práce z domu musejí specifikovat v pracovní smlouvě, samostatné dohodě se zaměstnancem nebo být upraveny v interní směrnici.

7 000 Kč za doporučení majitele

Víte o někom, kdo pronajímá byt, nebo vlastní investiční nemovitost, rád by se zbavil starostí a získal jistotu?

Doporučte nám jej a odměníme vás 7 000 kč za každý byt, který se díky vám dostane do našeho portfolia.

JAK PRÁCE Z DOMOVA OVLIVŇUJE RODINNÝ ŽIVOT

Přestože s sebou práce na home office nese řadu výhod, objevují se i nevýhody. Především v domácnostech, kde jsou doma oba partneři nebo rodiče a děti mající online výuku. Rodiny většinou zápolí s omezenou kapacitou bytu, ale také například s nedostatečným internetovým připojením.

Kromě toho může docházet k tomu, že řada zaměstnanců nedokáže oddělit pracovní život od soukromého, ale také k tomu, že zaměstnavatelé nedodržují standardní pracovní dobu. Aby mohli lidé podávat dobré pracovní nebo studijní výkony, potřebují k tomu dobrý počítač nebo notebook, internet, pracovní stůl, ergonomickou židli a komunikační program kvůli výuce nebo konferenčním hovorům. Správně zařízenou kancelář nebo pracovní prostor by měl mít každý člen rodiny.

Jaké dopady může práce z domova mít nejen na vás, ale také na rodinu?

  • Nedokážete oddělit pracovní život od soukromého, což je cesta k vyhoření.
  • Jste podrážděnější, protože jste uzavření v rodinné bublině a chybí vám sociální kontakt.
  • Mnohem více se zaměřujete na nedostatky, které má váš partner.
  • Kvůli tomu, že jsou všichni doma, se nemůžete na práci soustředit.
  • Máte tendenci upřednostňovat svoji práci před prací vašeho partnera.
  • Zanedbáváte péči o sebe sama (ženy se nemalují, muži neholí).
  • Dochází k oslabování vztahů, které jste měli s kolegy a přáteli.

Vlastní pracovní koutek je balzám na nervy

Ne každý má byt s pracovnou a ne každý si může dovolit vyčlenit jeden pokoj čistě pro pracovní věci. V každém bytě se ale určitě najde alespoň kousek místa pro pracovní koutekJak si zařídit home office, aby vám vyhovoval?

  • Základem všeho je pracovní stůl. Do velké pracovny se hodí výškově nastavitelný stůl, ale vystačíte si i s menším.
  • Ergonomická židle je alfou a omegou toho, jak se budete při práci cítit. Raději než na design hleďte na to, zda si můžete nastavit zádovou opěrku, opěrku beder a loktů, ale také výšku sedáku.
  • Lampička nesmí chybět na žádném stole.
  • Rozhodně se vyplatí investice do kvalitních sluchátek.
  • V případě pracovního koutku jej od zbytku místnosti oddělte například paravánem nebo regálem.
Obrázek: Lampička je nedílnou součástí pracovního stolu. 

ROSTE POPTÁVKA PO VĚTŠÍM BYDLENÍ

Do poptávky po nových bytech a rodinných domech se pandemie koronaviru zásadně nepromítla. Mění se spíše požadavky. Lidé chtějí větší bydlení, jelikož chtějí mít vyhrazený prostor pro pracovnu. Kromě toho je také zájem o byty s balkónem či terasou nebo předzahrádkami. Kvůli izolaci tak mohou mít vlastní venkovní prostor, na kterém se mohou realizovat, ale také relaxovat.

Jestliže se chystáte pořídit investiční byt, počítejte s tím, že bude-li mít prostor pro pracovnu, budete mít oproti konkurenci výhodu. Kromě toho je dobré se zamyslet nad instalací chytré domácnosti, která bude řídit klimatizaci, rekuperaci nebo topení. Chytré nakládání s energiemi vám ušetří spoustu peněz.

Při hledání nájemníka nezapomeňte do inzerátu uvést, že byt disponuje i pracovním koutem nebo prostorem pro práci. Pokud nemáte na hledání nájemníka, prohlídky a inzerci bytu čas, svěřte ho do rukou našim odborníkům ze Stálého nájmu. Byt nám pronajmete za cenu, na které se dohodneme, a my se postaráme o všechno ostatní. Vám garantujeme dohodnutý nájem, a to i v případě že v bytě nebude nikdo bydlet.

Úpravy bytů

Na požadavek pracovního prostoru reagují rezidenční developeři. Někteří z nich umožňují klientům, aby si dispozice bytu přizpůsobili tak, aby vyhovoval režimu práce z domova. Zejména u větších bytů je možné v půdorysu vyčlenit část bytu, která bude sloužit jako kancelář. Jedná se zpravidla o větší bytu typu 3 + kk, které jsou však dražší.

Někteří developeři plánují do budoucna se svými projekty pracovat tak, aby zahrnovaly úpravy usnadňující práci z domova. Kromě změn dispozic v obytných jednotkách by se mělo jednat také o vytvoření speciálního zázemí ve společných prostorách bytových domů, kam by lidé mohli chodit pracovat v případě, že jim nevyhovuje práce bez sociálního kontaktu.

U menších již navržených projektů si mohou klienti do půdorysu nechat zanést alespoň umístění pracovního stolu. V tomto ohledu je nejlepší se obrátit na bytového architekta, který dokáže s prostorem pracovat tak, aby byl co nejvíce funkční. V případě vyčlenění samostatné pracovny v malém bytě je nezbytné, aby splňovala nutné hygienické a ergonomické požadavky, například dostatek přirozeného světla.

Jestliže se chystáte rekonstruovat byt k pronájmu, zamyslete se nad tím, jak jej upravit a nad možností včlenění pracovního prostoru. S úpravami dispozic se obraťte na interiérového architekta. Pokud nechcete do dispozičního řešení zasahovat, pokuste se v bytě vyčlenit alespoň prostor pro pracovní stůl, který by měl být dlouhý nejméně 1,6 m. V blízkosti stolu by měla být zásuvka a dostupný datový kabel. Při zařizování bytu myslete na to, že funkční by měla být především kuchyně a koupelna. Nábytek si nájemci rádi vybírají podle svého vkusu.